Vasarą elektromobiliu „Hyundai IONIQ 5“ buvo vykstama iš Estijos į Bulgariją. Dabar pats tinkamiausias metas leistis į ilgesnę kelionę elektromobiliu, nes ilgas atstumas, greiti įkrovimo pajėgumai ir gera, naudotojų neapkrauta įkrovimo infrastruktūra, leidžia mėgautis patogia kelione bei žemomis kelionės išlaidomis.

Liepos 13 d. vakare Kaarel Karu pradėjo kelionę iš Estijos į Bulgariją automobiliu „Hyundai IONIQ 5“, kur netoli Pordimo vyko jaunimo laisvo skrydžio pasaulio čempionatas. Pradinis planas buvo važiuoti ramiu tempu, krauti automobilį greitaisiais įkrovikliais ir nakvoti vietose, kur yra automobilio įkrovimo galimybė. Planuojant kelionę gana tiksliai buvo apskaičiuotas važiavimo ir įkrovimo laikas, tačiau vietoj 6200 km, buvo įveiktas 1/3 ilgesnis atstumas.

Pirmoji tikroji kelionės diena praėjo netikėtai sklandžiai. Kelionė saulei tekant prasidėjo Pietų Estijoje, nes eismo tuo metu keliuose yra mažai. Be kliūčių pavyko nuvažiuoti iki pat Panevėžio Lietuvoje, kuris dieną, nuo pat Rygos apylankos, tolygiai buvo nusėtas sunkvežimiais. Malonu buvo  sustoti Panevėžio apylankoje esančioje degalinėje „Cirkle K“, kur yra „Ionity“ įkrovimo stotelė, kurios 215 kW galios greitas įkroviklis leido akumuliatorių įkrauti 14% -> 85%, o važiavimo  atstumas išaugo nuo 58 km iki 385 km.

Kai atėjo laikas pietų pertraukai, keliautojai jau pasiekė šių metų Europos kultūros sostinę. Užburiantys Kauno vaizdai, pasivaikščiojimas, lengvas pavalgymas ir užbėgimas į parduotuvę suteikė energijos judėti toliau. Sustojimas buvo naudingas ir piniginei – Kaune esančių Lidl parduotuvių aikštelėse yra įrengti 50 kW įkrovikliai, kuriais galima naudotis nemokamai.

 

Nakvynės su automobilio įkrovimo galimybe rezervavimas

Lietuvoje IONIQ 5 vidutinės energijos sąnaudos buvo 16 kW/100 km. Kaip benzininio ir dyzelinio automobilio degalų sąnaudos gerokai padidėja važiuojant greitkeliu, taip padidėja energijos sąnaudos ir važiuojant elektromobiliu. Prieš pat atvykdamas į Varšuvą Kaarel nuvažiavo į sunkvežimių stovėjimo aikštelę, kur yra įrengtas „GreenWay“ įkroviklis. Paaiškėjo, kad nors jo galingumas turėjo būti 50 kW, realybėje jis buvo žymiai mažesnis – 30 kW.

 

 

Apgyvendinimo paslaugas jungiančioje interneto svetainėje Booking.com galima ieškoti nakvynės su „EV charging“ [elektromobilio įkrovimas] parinktimi. Keliautojai užsisakė tokią nakvynę Varšuvoje, tačiau vietoje paaiškėjo, kad elektromobilio įkrovimo galimybės joje nėra.

Kadangi Varšuvoje yra daug viešųjų įkroviklių, nereikia nerimauti, kad atvykus žadėto įkroviklio nebus arba kad jis neveiks. Kaarel rekomenduoja įkroviklių ieškoti per interneto svetainę adresu  PlugShare.com [Populiariausias pasaulyje elektromobilių įkrovimo stotelių žemėlapis.]

 

 

Iš Slovakijos į Juodkalniją

Prieš pasiekiant Slovakiją buvo planuojama automobilį įkrauti programėlėje PlugShare.com pateiktu greituoju įkrovikliu. Vietoje paaiškėjo, kad jis skirtas tik automobiliams „Tesla“, tad krauti teko jį iš viešbutyje esančio standartinio 220 V kištuko. Toliau važiavome iš Tatrų Jasnos centro link 2024 m aukščio Chopok kalno viršūnės.

Slovėnijoje į Bledą važiavome įprastais keliais, nes be mažesnių energijos sąnaudų, ten yra įdomesnių kelių ir gražesnių vaizdų. Bledas yra nuostabus kalnų ir ežero derinys, kuriame yra populiariausia Slovėnijos lankytina vieta – tvirtovė. Kaarel atsidūrė joje įpusėjus vakarų europiečių atostogų sezonui, todėl visur buvo nuolatinis namukų ant ratų ir kemperių srautas.

 

 

Važiuojant iš Slovėnijos į Kroatiją pasitvirtino ir elektromobilio pranašumas kalnuotomis sąlygomis – dėka regeneracinio stabdymo automobilis labai taupo energiją. Dėl to keblumų nesukėlė ir tai, kad per Booking.com puslapį besireklamuojanti nakvynės su EV-charging vieta realybėje neturėjo netoli pastato nė vieno kištuko, kuriuo būtų buvę įmanoma įkrauti elektromobilį.

Kroatijos ir Juodkalnijos pakrantės keliai turi labai geras važiavimo sąlygas ir yra kupini nuostabiausių vaizdų. Budva yra kurortinis miestas Juodkalnijoje. Vietoje paaiškėjo, kad per Booking.com pasirinktoje nakvynėje ne tik nebuvo žadėtos automobilio įkrovimo galimybės, bet nebuvo net ir pačios nakvynės vietos. Taigi keliautojų grupė patraukė tiesiai į Albanijos apylinkes.

 

Kelionės skaičiavimas laiku, o ne kilometrais

Šiaurinė Albanijos dalis ir Kosovo regionas yra labai panašūs, o kiek smalsesniam žygeiviui visiškai įveikiami savo jėgomis. Kelionės laikas čia skaičiuojamos laiku, o ne kilometrais. Keliaujant  elektromobiliu tai labai gerai, nes važiuojant lėtu tempu nuvažiuojamas atstumas taip pat yra didesnis.

 

 

IONIQ 5 sulaukė daug smalsių vietinių gyventojų žvilgsnių, o važiuojant miesto gatvėse esančiose spūstyse, kur daug žmonių ir automobilių, tyliai judantis elektromobilis išgąsdino ne vieną pėsčiąjį. Bendra eismo kultūra labai rytietiška bei būdinga visiems Balkanams. Nors pagrindiniai keliai yra gana geros būklės, to negalima pasakyti apie šalutinius kelius. Minkštoka IONIQ 5 pakaba yra puikiai tinkama tokioms sudėtingomis važiavimo sąlygomis.

 

Lėtas „Porche“ įkrovėjas

 Vietinėje „Shell Recharge“ įkrovimo stotyje Prištinoje, Kosove, nebuvo įmanoma atsiskaityti „ChargeMyHyundai“ ar bet kokia kita kortele. Dėl to sustojome „Porsche“ Makedonijos atstovybėje, nes „PlugShare“ programėlė rodė, kad ten yra itin greitas 350 kW įkroviklis. Deja, paaiškėjo, kad įkrovimo galingumas vos perpus mažesnis nei buvo žadėta, o už įkrovimą teko sumokėti dar ir 20 eurų.

 

 

Iš pirmo žvilgsnio Bulgarija palieka įspūdį, lyg būtumei sugrįžęs į Baltijos šalis. Tai pasakytina tiek apie vaizdus gatvėse, tiek ir apie įkrovimo stotelių tinklo tankumą. Keliautojų grupė visą savaitę praleido netoli Pleveno, kur vietinio prekybos centro „Kaufland“ aikštelėje automobilį kasdien buvo galima nemokamai įkrauti 50 kW nuolatinės srovės įkrovikliu. Tai buvo neišvengiamai būtina, nes kasdienis teko važiuoti nuo nakvynės vietos iki oro uosto bei atgal. „Hyundai IONIQ 5“ nebuvo oro uosto taksi – vienas iš keliautojų buvo Estijos rinktinės narys ir dalyvavo Bulgarijoje vykusiame jaunimo laisvo skrydžio pasaulio čempionate, kur komandinėje įskaitoje užėmė antrąją vietą.

 

Automobilis tapo šaldytuvu

Jaunieji Estijos modelinių lėktuvų komandos jaunuoliai IONIQ 5 suteikė ne vieną meilią pravardę: „šaldytuvas“, „įkroviklis“ ir „išmanusis kampelis“. Automobilis be problemų padėjo susidoroti su karštu Bulgarijos klimatu. Visas dienas švietė saulė, temperatūra siekė 35–41 °C. Varžybų vietoje IONIQ 5 kasdien buvo „Utility mode“ režimu [šiuo režimu automobilis įjungtas, bet juo važiuoti negalima, o vietoj įprasto 12 V pagalbinio akumuliatoriaus automobilis energiją semiasi iš aukštos įtampos akumuliatoriaus], kad varžybų dalyviai ir palaikymo komanda turėtų galimybę laikas nuo laiko atsivėsinti. Be to, šaldytuve buvo vėsinama ir modelinių lėktuvų įranga – buvo kraunamos baterijos ir nuo perkaitimo saugoma elektronika bei varikliai.

 

 

Išmaniojo kampelio vaidmuo akivaizdus – veikiami karštos saulės, dauguma išmaniųjų įrenginių dėl perkaitimo persijungė į avarinį režimą, tačiau „šaldytuve“ juos buvo galima atvėsinti ir naudoti. IONIQ 5 paros rida siekė 100–150 km, o skrydžių aukštelėje „šaldytuvui“ reikėjo padirbėti 8–12 valandų. Automobilio naudojimas šaldytuvu sunaudodavo 40% akumuliatoriaus energijos, kurią buvo galima atstatyti 30 minučių trunkančiu apsilankymu į prekybos centrą „Kaufland“, šalia kurio buvo nemokamas įkroviklis.

 

Telematikos pranašumai

Elektromobilių įkrovimo taškai – gera proga susipažinti su daugeliu įdomių žmonių. Kaarel kartą turėjo visą paskaitą apie EV-baterijų valdymo sistemas (BMS), nes susipažino su vyru, kuris anksčiau dirbo „Hyundai“ akumuliatorių tiekėju vietiniame plėtros padalinyje.

Paskutinę naktį, prieš vykstant namo, kai Kaarel automobilį paliko įkrauti „Kaufland“ automobilių stovėjimo aikštelėje, ir pats apsipirkinėjo parduotuvėje, „Bluelink“ programėlė [Hyundai telematikos paslauga] pranešė jam apie įkrovimo pabaigą. Paaiškėjo, kad į aikštelę įvažiavęs „Tesla“ savininkas atjungė IONIQ 5 įkroviklį ir prijungė jį prie savo automobilio. Nesutarimai buvo išspręsti vietoje ir Kaarel galėjo tęsti savo automobilio įkrovimą.

Nemokamų įkroviklių atveju reikia atkreipti dėmesį į tai, kad dažniausiai jie nustatomi taip, kad įkrovimo laidą būtų galima atjungti nuo automobilio. Taigi, jei paliekate automobilį krautis ir einate tvarkyti kitų reikalų, tuo pačiu metu gali atvykti kažkas, kas manys, kad turi daugiau teisių krauti savo automobilį.

 

Įkrovimas greitkeliuose

 Kai Kaarel pradėjo planuoti kelionę namo iš mažo Bulgarijos Pordimo miestelio į Taliną, jis susidūrė su pasirinkimu: ar važiuoti Bulgarijos, Serbijos, Rumunijos, Vengrijos, Slovakijos, Čekijos, Lenkijos greitkeliu, ar rinktis 250 km tiesesnį maršrutą per Rumuniją, Vengriją, Slovakiją ir rytinę Lenkijos dalį. Kaarel pasirinko greitkelį, nes jame yra įkrovikliai, kurių galia viršija 75 kW, o greitesnis įkrovimas leidžia sutaupyti nemažai laiko.

Kartu su IONIQ 5 į Estiją startavo ir vienas dyzelinis automobilis, kuris važiavo trumpesniu maršrutu, bet atvyko tuo pačiu metu.

 

 

Norėdami išvengti šalutinių kelių Rumunijoje, važiavome per Serbiją. Tokiu būdu sienos kirtimai per atokius pasienio punktus vyko greitai, tačiau kelio sąlygos, per visą kelionę, prasčiausios buvo Serbijos atokiuose rajonuose. Verta paminėti ir tai, kad keliai ten labai gražūs, o Rumunijos keliuose galima sutikti daug arklių ir asilų vežimų.

Rumunijos mieste Timisoaroje yra 100 kW greitasis įkroviklis, tačiau jis yra kažkokio komercinio pastato uždaroje automobilių stovėjimo aikštelėje. Nors likusioje miesto dalyje pagal „PlugShare“ programėlę yra tik lėtieji 22 kW kintamosios srovės įkrovikliai, keliautojų grupė prie vieno tokio įkroviklio rado visiškai naują 50 kW įkroviklį, kuris pradėjo veikti ir su „Hyundai“ RFID kortele.

Priešingai nei kelionės pradžioje buvusioms vidutinėms 17 kWh/100 km energijos sąnaudos (įskaitant nuolat veikiantį oro kondicionierių), vidutinės sąnaudos greitkeliuose išaugo net iki 25 kWh. Tačiau norint tausoti energiją, apriboti tempų nereikia – greitkeliuose yra pakankamai greitai veikiančių įkroviklių.

 

Atgal į Pabaltijį

 Keista, bet Lenkijoje nuo Varšuvos į šiaurės rytus iki Kauno „Ionity“ įkroviklių nėra. Po ilgos kelionės tai yra gera proga ištiesti kojas ir aplankyti įvairius miestus. Pavyzdžiui, Lietuvoje, Panevėžyje, yra labai įdomus aviacijos muziejus, kurį išties verta aplankyti.

 

 

Kadangi „Via Baltica“ nėra greitkelis, energijos sąnaudos paskutiniame ruože yra mažos, o įkrovimas nė viename iš „Ionity“ netruko ilgiau, nei reikėjo laiko kavai ir bandelei su cinamonu nusipirkti. Adažyje, netoli Rygos, automobilis įsikrovė tiek energijos, kad jos, ant automobilio, pakaktų pasiekti „Circle K“ degalinėje, esančioje Estijoje, Märjamaa mieste, esančią įkrovimo stotį. Kelionė ten buvo ekonomiškesnė nei tikėtasi, tačiau keli papildomi ratai, apsukti aplinkiniais keliais, padėjo išeikvoti akumuliatorių iki nulio. Automobilis įkroviklį visgi pasiekė savo jėgomis. Po 19 minučių jis jau buvo įkrovęs automobilio akumuliatorių iki 75%.

 

Interjero ir vairuotojo „asistentų“ svarba

 Hyundai IONIQ 5 sėdynės sukurtos taip, kad būtų patogu įveikti didelius atstumus. Nors Kaarel yra vidutiniškai aukštesnis estas, IONIQ 5 vairuotojo sėdynė tinka jam kuo puikiausiai. Šviesiai pilkas salonas buvo ypatingai praktiškas, jį buvo labai nesudėtinga valyti, nors automobilyje buvo leidžiama  daug laiko, o keliai buvo labai dulkėti.

Kaarel nuomone, geriausiu „asistentu“ visos kelionės metu buvo važiavimo juostos laikymosi sistema [LKA]. Ji padėdavo didesnius atstumus įveikti net ir šiek tiek pavargus.

 

Apibendrinimas

  • Kelionės ilgis: 8300 km.
  • Pravažiuotos valstybės: 16.
  • Kelionės laikas: 180 h (įskaitant 60 h „šaldytuvo“ režimu).
  • Įkrovimas: 33 kartai (įskaitant 22 būnant kelyje, 3 nakvynės vietose ir 8 prekybos centrų parkavimo aikštelėse).
  • Įkrovimo laikas: 27 h (išskyrus vieną kartą, kai nakvynės vietoje automobilis buvo kraunamas iš schuko-kištuko).
  • Vidutinės energijos sąnaudos: 19,7 kWh/100 km.
  • Finansinės išlaidos: 490 € arba 0,30 €/kWh.
  • Greitkelis didina energijos sąnaudas ~ 55%.
  • Greitkeliuose tarp didžiųjų miestų yra itin greitų įkroviklių.
  • Nemokami įkrovikliai kai kurių prekybos centrų parkavimo aikštelėse, įskaitant „Lidl“, „Kaufland“, IKEA.
  • Kylant į kalną reikia daug energijos, tačiau visa papildoma energija grįžta į akumuliatorių dėka regeneracinio stabdymo, kuris įkrauna akumuliatorių, kai elektros variklis sulėtina transporto priemonę.
  • Automobilis kaip įkroviklio sistema (V2L) tiekia kintamą maitinimą (230 V/50 Hz), kurį galima naudoti išoriniams elektroniniams prietaisams įkrauti arba naudoti.