Hyundai Motorsport Gm.

2012 m. gruodžio 19 d. įsteigta „Hyundai Motorsport GmbH“ (HMSG) prižiūri pasaulinę „Hyundai“ automobilių sporto veiklą ir pirmiausia rūpinasi savo Pasaulio ralio čempionato programa. Alcenau, Vokietijoje, įsikūrusi įmonė sugrąžino „Hyundai“ į Pasaulio ralio čempionatą – tam ji subūrė įgudusių darbuotojų komandą, nuolat plėtojančią Pasaulio ralio čempionato specifikaciją „i20“.

 

i20 Coupe WRC

Hyundai i20 Hatchback VS i20 Coupe WRC

„Hyundai i20 Coupe WRC“ automobilio amortizatoriuje slypi ypač moderni technologija. „Hyundai“ gamina „Hyundai i20“ nuo 2008 m. Vos per dvylika mėnesių „Hyundai i20 WRC“ brėžiniai virto tikrove – veržliu ralio automobiliu. Tad Pasaulio ralio čempionate jis debiutavo 2014 m. sausio mėn. Miestui skirta šio automobilio versija ilgainiui pelnė keletą apdovanojimų už patikimumą, erdvumą ir važiavimo patogumą.

Hyundai i20 Hatchback MY20

Tipas: „Kappa“, 1,0 l variklis su turbokompresoriumi ir įmontuotu kietųjų dalelių filtru
Našumas: 120 AG
Sukimo momentas: 171,6 Nm
Transmisija: 7 greičių transmisija su dviguba sankaba (DCT)
Jėgos pavara: priekiniai varomieji ratai
0–100 km/h: 10,5 s
Ilgis: 4 035 mm
Važiuoklės bazė: 2 570 mm
Degalų bako talpa: 50 l
Kėbulo svoris: 1 185 kg
Bendras automobilio svoris: 1 650 kg
Kaina: 17 490 €

 

i20 Coupe WRC

Tipas: „Hyundai Motorsport“ variklis su turbokompresoriumi ir tiesioginio įpurškimo funkcija
Našumas: 380 AG
Sukimo momentas: ~450 Nm
Transmisija: 6 greičių nuoseklaus perjungimo pavarų dėžė, šešios priekinės eigos pavaros ir viena atbulinės eigos pavara su pavarų perjungimo mentele
Jėgos pavara: keturi varomieji ratai
0–100 km/h: < 4 s
Konstrukcija: atitinkantis FIA reikalavimus armuotasis plienas su suvirintais daugiataškiais saugos lankais ir sudėtinio pluošto kėbulo komponentais
Ilgis: 4 100 mm
Važiuoklės bazė: 2 570 mm
Degalų bako talpa: 80 l
Mažiausias svoris: 1 190 kg
Didžiausias svoris su vairuotoju ir šturmanu: 1 350 kg
Vertė: ~800 000 €


 

2021 m. techninis reglamentas

Variklis
2017 m. buvo atlikti reikšmingi Pasaulio ralio čempionato variklių reglamento pakeitimai, jie galioja ir 2018 m. sezoną. Padidinus oro droselio dydį nuo 33 mm iki 36 mm ir bendrai padidėjus galiai nuo 315 AG iki 380 AG, automobiliai suriaumojo agresyviau. Pasaulio ralio čempionato automobiliuose toliau naudojami 1,6 l varikliai – „Hyundai Motorsport“ laikosi tos pačios T-GDI koncepcijos.

Svoris
Mažiausias Pasaulio ralio čempionato automobilio svoris yra 1 190 kg, nes 2017 m. sezonui jo riba buvo sumažinta nuo 1 200 kg. Nors 10 kg skirtumas atrodytų nereikšmingas, Pasaulio ralio čempionate toks pokytis turi didelę reikšmę! Viskas, kas mažina svorį, turi įtakos bendroms automobilio eksploatacinėms savybėms.

Dydis
Nustatytieji 2017 m. sezonui išvaizdos pakeitimai galioja toliau. 55 mm padidinus minimalųjį plotį, automobiliai įgijo įspūdingą naują išvaizdą. Didesnė iškyša priekyje ir gale suteikia „WRC“ automobiliams ryžtingesnę išvaizdą.

Transmisija
Transmisija yra įprastas kai kurių „WRC“ automobilių aukščiausiųjų technologijų komponentas, įskaitant 4×4 sistemą. Elektroninis centrinis diferencialas papildo nuoseklaus perjungimo pavarų dėžes ir kitas sistemas, taigi taip užtikrinama, kad šiuolaikiniai „WRC“ automobiliai būtų technologiškai pažangūs.

Aerodinamika
„WRC“ automobiliai turi keletą aerodinaminių įtaisų, įskaitant sparnus automobilio priekyje ir gale, skirtus padidinti automobilio prispaudžiamąją jėgą. Didesni galiniai sparnai yra veiksmingesni, tad važiuojant ralio didelio greičio etapais, juntamas geresnis sukibimas.

 

Pasaulio ralio čempionato įgulos

Ar kada pagalvojote, kodėl Pasaulio ralio čempionato įgulos nariai taip stipriai vieni kitus palaiko? Pasikalbėjome su kiekvienu vairuotojų dvejetu, norėdami daugiau sužinoti apie juos kaip asmenis ir apie tai, kaip jie tampa tokiomis stipriomis komandomis. Čia sužinosite apie jų karjerą, pomėgius ir reikšmingus įvykius.

Ottas Tanaka ir Martinas Jarveoja

Ottas ir Martinas prisijungė prie „Hyundai Motorsport“ šeimos 2020 m. ir kartu su komanda susilaukė sėkmės jau pirmajame sezone, pelnę 4 podiumo pozicijas 7 lenktynėse, įskaitant pergalę jų gimtojoje šalyje – Estijos ralyje. Šis estų dvejetas vadina save „darbščiais“ (Ottas) ir „ryžtingais“ (Martinas). Akivaizdu, kad jų darbo etika lemia ir jų partnerystės sėkmę: „Prieš leisdamasis į varžybas visada būtinai padarau viską, kas nuo manęs priklauso, kad rezultatas būtų kuo geresnis,“ – sako Martinas. O štai Ottas sako pasistengiantis atsipalaiduoti ir susikaupti. Kuris iš jų geresnis mechanikas? Pasak Martino, tas, kuris paprastai randa pretekstą ką nors pataisyti. „Na, dažniausiai tai – aš!“ – prisipažįsta Ottas. Jei jiems tektų keistis vaidmenimis? Martinas įsitikinęs, kad „sektųsi labai gerai – kol važiuotume keliu“. Ottas taip pat neslepia, ką mano apie savuosius šturmano gebėjimus: „Būtų blogai.“

 

Thierry Neuville’is ir Martijnas Wydaeghe’as

2021 m. belgas Thierry į porą gavo šturmaną Martijną, kuris prisijungė prie komandos pirmajame šio sezono Monte Karlo ralio etape. Thierry tai jau aštuntasis sezonas, tad mūsų komandą jis pažįsta geriau nei bet kas kitas. „Su komanda mane sieja itin darnūs santykiai. Mūsų sunkus darbas pasiteisina kasmet, o to įrodymas – du komandiniai titulai“, – sako Thierry. Martijnas „Hyundai“ šeimoje – taip pat ne naujokas. Jis prisijungė prie mūsų 2016 m. kaip „Hyundai Motorsport“ vairuotojų įgūdžių tobulinimo programos (HMDP) dalyvis. „Esu pasiruošęs šiam svarbiam iššūkiui ir labai didžiuojuosi būdamas komandos dalimi“, – šypsosi jis.

 

Danis Sordo ir Carlosas del Barrio

Ispanai Danis ir Carlosas vėl dirba komandoje – po laimėto 2013 m. ralio sezono jie pirmą kartą vėl suvienijo jėgas 2018 m. Pasaulio ralio čempionato kampanijai. Komandoje jie pradėjo dirbti 2003 m. „Jam buvo vos 20 metų, ir jis ieškojo patyrusio šturmano,“ – prisimena Carlosas. Po septynerių metų pertraukos šis dvejetas bendradarbiavimą vėl atnaujino 2011 metais ir neblogai pasirodė Pasaulio ralio čempionate. „Mums tada neblogai sekėsi, iškovojau ir pirmąją pergalę Vokietijoje, – sako Danis. – Tikiuosi, 2018 metais mums vėl pasiseks kaip „Hyundai Motorsport“ komandai.“

 

Craigas Breenas ir Paulas Nagle’as

Kai kalba pasisuka apie ralį, „Hyundai Motorsport“ airių komanda surimtėja. „Rimtai žiūrime į savo darbą, bet mokame ir iš širdies linksmintis. Tai tobula kombinacija“, – tvirtina Craigas. Tačiau varžyboms jie ruošiasi skirtingai. Paulas įpratęs patikrinti, ar uždaryta bagažinė ir užfiksuoti kapoto kaiščiai. O Craigas turi ritualą tam tikra tvarka apsivilkti savo lenktynių ekipiruotę, antraip, pasak jo, „viską tenka pradėti iš pradžių.“ Nė vienam nekyla abejonių, kuris iš jų geresnis mechanikas: „Be abejo, Craigas. Aš moku tik pakeisti padangas“, – prisipažįsta Paulas. Nors praeityje Craigas yra ne kartą lydėjęs savo tėvą į pergales sėdėdamas šturmano vietoje, nepanašu, kad ši pora galėtų apsikeisti vaidmenimis. „Vairuoju ne per geriausiai, Craigas nenorėtų būti mano šturmanu!“, – juokiasi Paulas.

 

Sužinokite daugiau apie Pasaulio ralio čempionato sąvokas

Išsamus tikrinimas

Visi Pasaulio ralio čempionato automobiliai privalo laikytis griežtų FIA techninių gairių. Kad automobiliai galėtų varžytis Pasaulio ralio čempionate, juos privaloma patvirtinti pagal šiuos reglamentus. FIA technikos specialistų komanda prieš kiekvieną renginį, per renginį ir po kiekvieno renginio išsamiai tikrina varžybose dalyvaujančius automobilius. Tokio išsamaus patikrinimo procesu siekiama užtikrinti, kad visi automobiliai atitiktų šiuos reglamentus ir patvirtintas specifikacijas. Toms komandoms, kurių automobiliai neatitinka taisyklių, gali būti skiriamos didelės baudos ar net diskvalifikuojama.

WRC/ WRC2

Be WRC serijos, tais pačiais etapais kaip pagrindinė kategorija vykdoma ir WRC2 serija, joje leidžiama naudoti R5, R4, S2000 ir N4 klasių keturių varomų ratų automobilius. Čia komandos varžosi taip pat, kaip ir WRC rungtyse, jos taip pat renka čempionato taškus ir kovoja dėl WRC2 titulo. Gamintojai gali parinkti savo automobiliams gamyklos komandą arba klientų komandos gali įsigyti automobilius ir dalyvauti atskirai.

 

Parc Fermé

Kas kartą, pasibaigus varžybų dienai, automobiliai pastatomi vadinamajame Parc Fermé, prancūzų kalba šis žodis reiškia „uždaras parkas“. Kad automobiliai būtų tikrai saugūs, šį plotą griežtai kontroliuoja čempionato atstovai ir renginio organizatoriai. Kol automobiliai laikomi Parc Fermé sąlygomis, juose negalima nieko daryti, negalima jų remontuoti, nebent yra aiškiai leista tai daryti. Į šį plotą leidžiama įeiti tik įgaliotiems pareigūnams ir prižiūrėtojams.

Techninė priežiūra

Techninė priežiūra atliekama, kai mechanikams leidžiama automobilius tvarkyti. Gali būti atliekamos įvairios užduotys: automobilio parengimas, anksčiau patirtų pažeidimų taisymas ar tiesiog automobilio paruošimas kitiems etapams. Paprastai techninei priežiūrai kiekvieną dieną skiriamas konkretus laiko tarpas, tačiau kai kada, ilgesniu laikotarpiu, jis gali būti skiriamas lanksčiai. Tvarkyti automobilį leidžiama tik tam tikram skaičiui žmonių – tie, kurie turi šį leidimą, ant rankovės ryši specialų raištį.

 

Greičio ruožo stenogramos

Nepaisant visų pažangių technologijų, vairuotojai ir šturmanai, rengdami greičio ruožo stenogramas, iki šiol pasikliauja įprastu rašikliu ir popieriumi. Šios instrukcijos, kurias šturmanas skaito konkrečiu etapu, yra tarsi antrosios vairuotojo akys. Jose tiksliai nurodomi visi priešakyje esančio kelio elementai, kaip antai būsimo posūkio staigumas, šuolis arba krytis kelyje. Vadovaudamasis šiomis greičio ruožo stenogramomis vairuotojas tiksliai žino, kas priešakyje.

Bandomasis greičio ruožas

Kiekvienas Pasaulio ralio čempionato vairuotojas nuolat stengiasi kuo optimaliau naudoti automobilį. Kiekviename ralyje dalyvaujantys automobiliai ir jų varikliai gali labai skirtis, net menkiausias pakoregavimas gali labai stipriai paveikti svarbiausias dalis, kaip antai valdymą ir didžiausią greitį. Todėl reikalingas bandomasis greičio ruožas. Tai preliminarus etapas; prieš prasidedant kiekvienam raliui tokiu ruožu važiuojama kelis kartus, kad komanda ir vairuotojas galėtų geriau paruošti savo automobilį.

 

Ralio automobilis

Naujausios kartos WRC automobiliai gali būti pagaminti remiantis keliams skirtų automobilių modeliais, tačiau po jų kėbulu slypi kruopščiai suderintas mechanizmas, atlaikantis sunkiausias sąlygas. Šie automobiliai ne tik daug mažiau sveria, bet ir turi papildomų komponentų, reikalingų tam, kad jie būtų kuo saugesni ir kuo geriau eksploatuojami. Visapusiai saugos diržai, geriau amortizuojanti minkšta medžiaga apie sėdynes ir ties durimis bei labai stiprūs saugos lankai įgulai apsaugoti.

Šturmanas

Nors vairuotojas yra tas, kuriam tenka grumtis su pavojingomis ruožo kliūtimis, ralio automobiliui lekiant 200 km/h greičiu, lygiai taip pat svarbus vaidmuo tenka ir šturmanui. Jis turi parengti ir perskaityti greičio ruožo stenogramas, padėti, jei reikalingas koks nors remontas, ir visada pasirūpinti, kad automobilis laiku atvyktų į svarbiausius patikros punktus. Automobilio radijo ryšys – priemonė, kuria užtikrinama, kad vairuotojas ir šturmanas visada turėtų ryšį.

 

Įgula

Kiekvieną įgulą sudaro vairuotojas ir šturmanas, jie turi užtikrinti, kad ralyje automobilis būtų kuo geriau eksploatuojamas. Dažniausiai vairuotojas ir šturmanas būna daug metų išdirbę kartu, tad tarp jų būna susiklostę darnūs santykiai, kurie juos sieja ir darbo, ir ne darbo metu. Nepaprastai svarbu, kad įgulos nariai visada veiksmingai komunikuotų ir bendradarbiautų – jie turi veikti išvien, siekdami nuvažiuoti ruožą kiek galima greičiau.

Serviso zona

Serviso zonos – tai specialiai numatytos vietos, kuriose komandos įsikuria per kiekvieną Pasaulio ralio čempionato renginį. Paprastai kiekvienas ralio čempionatas turi po vieną serviso zoną, įrengtą strategiškai patogioje ir prieinamoje miesto vietoje. Šioje laikinoje bazėje komandos nustatytu laiku gali remontuoti savo automobilius, bendrauti su žiniasklaida ir priimti svečius. Į dienos pabaigoje rengiamas spaudos konferencijas susirenka minios žmonių, norėdamos pamatyti savo didvyrius lenktynininkus ar tiesiog pasigėrėti zonoje esančiais automobiliais.